Overslaan en naar de inhoud gaan

Veelgestelde vragen

Go back
Gas in tanks

Ik bestelde een gastank van Antargaz: wat nu?

Contract ondertekend voor een gastank van Antargaz? Proficiat, dan geniet je spoedig van een veilige en energieëfficiënte oplossing. Wat zijn nu de volgende stappen? Wanneer wordt hij geleverd? En hoe bestel je gas? Ontdek het hele proces: van plaatsing tot bestelling.

Stap 1: De plaatsing van de gastank

Zodra we jouw contract administratief verwerkt hebben en de melding bij de gemeente afgerond is, kan de plaatsing van de gastank worden ingepland. Hiervan brengen we je op de hoogte. Om de installatie vlot te laten verlopen, vragen we jou enkele voorbereidingen te treffen:

  • Maak het terrein en toegangsweg volledig vrij. Verwijder eventuele obstakels zodat ons technisch centrum vrije doorgang heeft. Zorg er ook voor dat de ondergrond ontdaan is van kabels en buizen.
  • Heb je een ondergrondse tank besteld, verwacht je dan aan een voorafgaand bezoek op jouw locatie. Je hoeft daarbij niet aanwezig te zijn.
  • We bellen je nadien op om een afspraak te maken voor de plaatsing van de gastank. Jouw aanwezigheid (of iemand die in jouw plaats eventuele beslissingen kan nemen) op de dag van de plaatsing is vereist.

Contactgegevens voor een bovengrondse tank: 02/246.00.95 of salessupport@antargaz.com

Contactgegevens voor een ondergrondse tank: 02/246.00.20 of plan.tech@antargaz.com

Benieuwd hoe een gastank wordt geplaatst? We klaren de klus conform de veiligheidsnormen en in overleg met je energieadviseur.

Plaatsing bovengrondse tank

Plaatsing ondergrondse tank

Stap 2: Bezorg ons de benodigde documenten

Je hebt de volgende 3 documenten nodig om wettelijk in orde te zijn met de gastank. Pas nadat we deze van jou ontvangen, kunnen we overgaan tot een keuring van de installatie en een gaslevering

 

  1. een meldingsakte of omgevingsvergunning
  2. een pijpleidingenattest

 

    Meldingsakte                          Pijpleidingenattest

 

De eigenlijke documenten kunnen afwijken van de hier getoonde modelsjablonen.

1. Meldingsakte of omgevingsvergunning

 

Minder dan 3000 L: meldingsakte

Heeft de tank een propaaninhoud van minder dan 3000 L, dan ben je verplicht dit te melden aan je gemeente. Die melding is zowel in Vlaanderen, Brussel als Wallonië verplicht. Antargaz doet deze melding in jouw plaats (in Vlaanderen doen we dit samen met jou en zul je jouw ID-kaart moeten laten inlezen, in Wallonië en Brussel is er geen ID-kaart nodig). Daarop krijg je van de gemeente de meldingsakte toegestuurd. Vanwege locatiespecifieke redenen op jouw terrein is het mogelijk dat er ook een stedenbouwkundig luik gevraagd wordt of soms toch een omgevingsvergunning.

Meer dan 3000 L: omgevingsvergunning 

Indien je gastank een volume van meer dan 3000 L heeft (meer dan 5000 L voor ondergrondse tanken in Wallonië), dan ben je in alle gewesten verplicht om een omgevingsvergunning aan te vragen. Ook dit loopt via je gemeente.

 

2. Pijpleidingenattest

Er zijn 3 soorten pijpleidingenattesten:

  1. voor de binnenleidingen
  2. voor de buitenleidingen
  3. voor zowel binnen- als buitenleidingen
  • Plaatste Antargaz je buitengasleiding? Dan volstaat het om ons uitsluitend het attest voor de binnenleidingen te bezorgen. Je installateur van de binnenleidingen moet je dit bezorgen.
  • Deed je een beroep op een installateur voor beide leidingen? Dan krijg je van hem voor beide leidingen het nodige pijpleidingattest en dit attest moet je ons bezorgen.
  • Stak je zelf de handen uit de mouwen? Dan ben je verplicht de installatie eerst te laten keuren door een erkend keuringsorganisme, dit attest moet ons eveneens bezorgd worden.

Voor plaatsingen in Wallonië moet het pijpleidingenattest altijd conform zijn met NBN D561-006 norm. Meer informatie hieromtrent kan je hier vinden.

De documenten e-mail je naar tech-bulk.be@antargaz.com

Van zodra we deze documenten ontvangen hebben kan een onafhankelijk organisme overgaan tot de keuring van de installatie en ons het ingebruiknameverslag bezorgen.

Vragen? Contacteer ons – 02/246 00 66

Stap 3: Bestel een gaslevering

Zodra de tank geplaatst is en de documenten in orde en in ons bezit zijn, ben je klaar om een gaslevering in te plannen.

Bij Antargaz willen we het jou daarbij graag zo gemakkelijk mogelijk maken. Daarom beheer je jouw contract, facturen en bestellingen allemaal op één digitaal klantenportaal: ‘MijnAntargaz’.

De voordelen:

  • Je kan de inhoud van je tank aflezen op de online peilmeter.
  • Je plaatst snel en gemakkelijk een bestelling.
  • Je kan de status van je bestelling bekijken of een bestelling annuleren.
  • Je hebt een handig overzicht over de historiek van je bestellingen en facturen.
  • De dag van levering kan je online de status van je levering volgen.
  • Je kan je factureren online betalen

Hoe registreer je je op MijnAntargaz

Tip: Laat gas leveren in de zomer en vermijd drukke winterperiodes. Zo ga je altijd zonder zorgen een warme winter tegemoet!