Autogas, ook wel LPG* genoemd, is een mengeling van butaan en propaan. Dezelfde twee gassen die ook in een gasfles of -tank kunnen worden opgeslagen. Afhankelijk van de gebruikelijke buitentemperatuur worden die twee gassen in een bepaalde verhouding gemengd.
Die verhouding is niet altijd hetzelfde. Bij hogere temperaturen wordt meer butaan gebruikt, terwijl bij lagere temperaturen meer propaan aan het mengsel wordt toegevoegd omdat butaan bij lage temperaturen niet genoeg verdampt. Propaan verdampt namelijk al bij -42 graden en butaan pas bij ongeveer 0 graden Celsius.
* Met de term LPG wordt niet altijd autogas bedoeld. LPG staat voor Liquefied Petroleum Gas en is ook de overkoepelende term waar propaan en butaan allebei onder vallen.
In België ligt, voor het autogas, de verdeling tussen propaan en butaan in de winter rond 70/30 en in de zomer rond 60/40. De twee gassen, die onder normale atmosferische omstandigheden gasvormig zijn, worden onder druk vloeibaar gemaakt om zo opgeslagen, vervoerd en getankt te kunnen worden.
LPG is momenteel de meest gebruikte alternatieve brandstof in Europa, mede dankzij een uitgebreid Europees netwerk van meer dan 27.000 verkooppunten, waarvan er meer dan 400 in België gelegen zijn. De bestaande infrastructuur maakt dat autogas direct milieuvoordelen oplevert zonder grote investeringen en is voorlopig de meest aangewezen transitiebrandstof.
LPG is populair in Europa en groeit in snel tempo omdat het:
LPG-systemen voldoen aan de internationale reglementering (R67-01) en zijn voorzien van verschillende beveiligingen, waardoor ze veiliger zijn dan benzinesystemen.
De LPG-tanks zijn gemaakt van dikwandig staal dat ook bij zware impact (bij een ongeval) intact blijft (zonder lekken of scheuren). Een veiligheidsventiel zorgt ervoor dat in geval van voertuigbrand het autogas op een gecontroleerde manier ontsnapt, zonder dat de tank ontploft.
De tank is bovendien voorzien van een electrische afnamekraan die automatisch afsluit als de motor wordt uitgeschakeld, op benzine draait of stilvalt (na een ongeval bijvoorbeeld). Zo zal ook onder die omstandigheden geen gas ontsnappen. Het vooroordeel dat LPG-systemen onveilig zouden zijn, is dus volledig achterhaald.
Je kan op LPG rijden volgens dezelfde dynamische of sportieve stijl als bij andere brandstoffen. Bovendien verlies je met de installatie van een LPG-tank in je wagen geen kofferruimte. De vorm van de tanks is inmiddels aan de beschikbare ruimte in de wagens aangepast en kan aangebracht worden op de plaats van het reservewiel of in bepaalde gevallen onder de wagen.
Voor meer informatie neem je best contact op met een installateur in je buurt.
De meest vooraanstaande merken van autogas LPG-systemen zijn BRC, Prins, Vialle en Vogels.
Autogas verbrandt volledig waardoor de uitlaatgassen zuiverder zijn dan die van andere fossiele brandstoffen en daardoor is het uitlaatsysteem minder onderhevig aan slijtage - geen vrijgave van looddeeltjes, minimale uitstoot van zwavel en CO2. Bovendien wordt de levensduur van de motor verlengd door het ontbreken van o.a. etsende zuren en koolafzetting.
Er treedt geen motorolieverdunning op waardoor de smeerolie minder moet ververst worden. Er is een lagere piekdruk tijdens verbranding waardoor de motor soepeler en geruislozer loopt.
Er wordt warmte onttrokken aan het koelwater, hierdoor schakelt de zelfdenkende ventilator zich minder in, wat een vermogenswinst kan opleveren. In tegenstelling tot benzine en diesel veroorzaakt autogas geen grond- en grondwaterverontreining bij morsen. Autogas verdampt dadelijk.
Autogas is milieuvriendelijker en prijsvoordeliger dan benzine en diesel. In België is autogas goedkoper dan in de naburige landen.
Download hier de studie over de milieu-impact van Autogas t.o.v. andere fossiele brandstoffen die Eurogas uitvoerde.
Rijden op LPG is een stuk voordeliger dan rijden op benzine of diesel. In België wordt er immers, in tegenstelling tot benzine of diesel, geen accijns geheven indien je rijdt op LPG. Dat maakt dat de prijs van LPG meer dan 1 EUR/liter lager ligt dan die van benzine. Wie LPG tankt, rijdt vanaf 15.000 kilometer per jaar goedkoper dan op benzine, inclusief de meerkost van een autogasinstallatie. De huidige prijs voor autogas vind je in het LPG-prijsoverzicht.
Het werkelijke omslagpunt voor jouw auto hangt natuurlijk af van het type auto, de kosten van de autogasinstallatie en het onderlinge verschil tussen de verschillende brandstofprijzen. Hoe meer kilometers je rijdt, hoe groter je besparing! Bereken je voordeel zelf via goedkoperrijden.be.
Je kunt vandaag de dag LPG van Antargaz tanken bij verschillende tankstations in provincie Limburg. Op autogas.be kun je een overzicht terugvinden van alle LPG-tankstations in België.
Je kunt een LPG-wagen kopen of je kunt een wagen ombouwen zodat hij op LPG kan rijden. Bijna elke benzinewagen kan omgebouwd worden. Met een dieselwagen is dat niet mogelijk.
De installatie van een LPG-tank moet altijd uitgevoerd worden door een erkend installateur. Je vindt een overzicht van erkende LPG-installateurs op autogas.be.
Als de euronorm voor jouw wagen hoog genoeg is, mag je binnen in een lage-emissiezone (LEZ). Als er geen informatie beschikbaar is over de euronorm bepaalt de datum van de eerste inschrijving of je wel of niet in een LEZ mag rijden. Je vindt die datum op het inschrijvingsbewijs van je voertuig.
Het is bij wet niet verboden met een LPG-wagen ondergronds te parkeren. Er bestaat wel een verbod op toegang tot ondergrondse ruimtes voor LPG-wagens die geen personenwagens zijn. Parkinguitbaters vinden het echter makkelijker om alle LPG-wagens de toegang te ontzeggen.
Meer info vind je op www.autogas.be.